پیوندها

--------------------

--------------------

اوقات شرعی

 

تقویم

 

.

سایت رسمی دکتر هوشنگ پاکدل

تعیین تکلیف انتهای مسیر راه آهن میانه - بستان آباد – تبریز از ائل گلی تا ایستگاه موجود تبریز

تعیین تکلیف  انتهای مسیر راه آهن میانه - بستان آباد – تبریز از ائل گلی تا ایستگاه موجود تبریز

همانگونه که مستحضرید  ساخت راه آهن میانه –بستان آباد –تبریز تا کنون با تلاشهای مسئولین محترم وزارت راه و شهرسازی تا ایستگاه بستان آباد ریلگذاری به اتمام رسید و در مرحله تکمیل نواقص برای بهره برداری می باشد ، 

 

 

                  

 

و همچنین از بستان آباد تا ائل گلی زیر سازی با پیشرفت حدود 40 تا  50 درصدی در حال انجام میباشد بطوریکه بودجه بموقع تزیق گردد پیش بینی میگردد بتوان تا دو سال آینده تا توقفگاه خاوران که در نزدیکی ائل گلی است عملیات اجرائی خطوط به اتمام رسیده و قابل بهره برداری گردد.  سئوال اینجاست چرا تا کنون مسیر انتهایی از ئل گلی تا ابستگاه موجود تبریز بطول بالغ بر 9 کیلومتر بعد از 8 سال بلاتکلیفی هنوز مسیر نهایی مشخص نشده است ؟؟!!لازم به توضیح است بهترین و ایمن ترین و کم هزینه ترین  و خوش منظر ترین  و همچنین کم هزینه ترین گزینه ای که توسط وزارت راه و شهرسازی مصوب و در سال 91 توسط پیمانکار در حال اجرا بود توسط مسئولین محترم استان  با نیت انتخاب بهترین مسیر جایگزین مسیر مصوب عملیات اجرائی را علیرغم تلاش وزارت راه و شهرسازی برای ساخت ، از ادامه ساخت جلوگیری نمودند . سئوال اینجاست؟  ،  چرا باید از سال 91 تا کنون  علیرغم مطالعات تکمیلی مشاور مطرح شدن دو گزینه دیگر ، انتخاب گزینه مناسب و ساخت و تکمیل این مسیر بلاتکلیف بماند ؟ مقصر کیست؟!!! سال 91 هر دلار 1000 تومان بود در حالی که دلار در حال حاضر به بالای 13 هزار تومان رسیده است ، جوابگوی اینهمه خسارت  هنگفت مالی  بعهده کیست؟! چرا علیرغم تلاشهای مسئولین وزارت راه و شهرسازی ، استان نه تنها از اجرای طرح ممانعت نموده بلکه واریانت های مطرح دیگر که یکی از این واریانت ها پیشنهاد خود استان میباشد ، هنوز مسکوت مانده و کسی جوابگوی تاخیرات نمی باشد. در صورتیکه سال 91 از ساخت راه آهن جلوگیری نمی گردید در حال حاضر ما شاهد اتمام عملیات اجرائی تا ایستگاه موجود تبریز بودیم . در خاتمه بعنوان یکی از پیشکسوتان و متخصصین در امر طراحی و ساخت راه آهن ، پیشنهاد میکنم طرح مصوب وزارت راه و شهرسازی که از جمیع جهات و همچینی امکان پیش بینی تعریض اتوبان شهید کسائی و امکان توسعه شهری (بخاطر وجود پلهای عظیم و امکان تردد در نقاط مختلف از زیر و روی راه آهن ) و همچنین از لحاظ ایمنی سیر و حرکت ، تعمیر و نگهداری و سهولت امداد و نجات و...( گزینه مورد تائید و ارجح مهندسین مشاور هم گزینه مصوب وزارت راه می باشد)  بهترین وتنها گزینه برتر بوده لذا از مسئولین محترم تقاضا دارم برای ادامه ساخت گزینه مذکور با وزارت راه و شهرسازی همکاری نمایند . خاطر نشان میسازد در صورت انتخاب گزینه های مطرح دیگر و مجاب کردن وزارت راه و شهرسازی برای احداث گزینه طونل طویل ، مسئولین محترم  استان باید مسئولیت پاسخگوی هر گونه مشکل و یا تلفات احتمالی ناشی از خروج از خط در مسیر مذکور ( داخل تونل) را داشته باشند.  در ذیل خلاصه گزارشیاز سه واریانت مطرح تقدیم میگردد.

خلاصه گزارش پروژه انتهای مسیر راه آهن میانه - بستان آباد – تبریز از ائل گلی تا ایستگاه موجود تبریز

مطالعات مقدماتی این پروژه از تاریخ 1386 توسط یکی از مجربترین شرکت های مهندسین مشاور بنام مهندسین مشاور رهاب آغاز گردیده ، در فاز مطالعات مقدماتي از  6 گزينه مسير در فاز مقدماتی ماحصل ان سه گزینه مطرح گردید که تقریبا هر سه گزینه اغلب از حاشیه اتوبان عبور میکند . می بایست یکی از این گزینه ها تعیین تکلیف و برای اجرا به پیمانکار ابلاغ گردد.شایان ذکر است که در سال 91 گزینه اول بعنوان مسیر مصوب در زمان مسئولیت اینجانب ، در مرحله ساخت بود که با جلوگیری معاونت محترم استانداری در آنزمان موجب توقف عملیات اجرائی گردید که تا کنون مسیر انتهائی و نحوه اتصال از ائل گلی تا ایستگاه راه آهن موجود تعیین تکلیف نگردیده است.ضمنا پیش بینی میگردد در صورت وجود بودجه در حدود 1000 میلیارد تومان بتوان ظرف مدت زمان حداقل 4 سال مسیررا به ایستگاه تبریز رسانید و مورد بهرهبرداری قرار داد.

 

شرح مختصری از  طرح مصوب  وزارت راه و شهرسازی و دو گزینه مطرح بشرح ذیل گزارش میگردد :

1-      مسیر مصوب وزارت راه و شهرسازی (گزینه اول):

شامل 12 پل کوچک، 15 پل بزرگ (مجموعاً با طول 2230 متر) ، 4 تونل (با طول کلي 3470 متر) و4 گالري  زیبا ( مجموعاً داراي طولي برابر 2480 متر) اشاره داشت.

مزایا:

نمای خوش منظر از دیدگاه مسافر و شهروندان تبریزی

ایمنی بهره برداری و سیر و حرکت

هزینه احداث پایین تر نسبت به گزینه های تونل طویل

در دسترس بودن آلبوم اجرایی مصوب مرحله دوم

سهولت دسترسی در مواقع بحران و اضطرار

سهولت امداد و نجات

سهولت اجرا

سهولت دسترسی به ترمینال مجاور

سهولت دسترسی به اتوبان شهید کسائی  در مواقع اضطراری و امداد و نجات

سهولت تعمیر و نگهداری خطوط راه آهن

امکان پیش بینی تعریض اتوبان شهید کسائی

معایب:

صعوبت اجرایی با توجه به نزدیکی به بزرگراه شهید کسایی و عوارض موجود در حاشیه جنوبی شهر

تملکات زیاد در محدوده طرح

نیاز به ساخت پل های متعدد  و خاص در محل تقاطع های موجود

 

2-      گزینه عبور روسطحی در اراضی سپاه در کریدور تونل طویل

در این گزینه طول کلی تونل 9750 متر می باشد، بدلیل معضلات ایمنی و تهویه، طرح هندسی به گونه ای بررسی و تدقیق گردید که تونل مذکور به 3 تونل مجزا (2800 و 2880 و 3970 متر) تبدیل گردد و در محل های مابین تونل ها، مسیر به صورت روباز باشد که دسترسی به تونل در موارد اضطرار و همچنین تهویه از آن محل تامین گردد، علاوه بر آن نیز شفت های ایمنی و تهویه نیز در هر تونل به صورت مجزا جانمایی گردید.

                 مزایا:

کاهش تملک نسبت به گزینه مصوب

عدم تداخل با تاسیسات و معارض شهری

اجرای تونل در تمام فصول سال قابل اجرا بوده و موجب تسریع در اجرای طرح می گردد.

 

معایب:

مشکلات تامین دستگاه TBM با توجه به مشخصات فنی حفاری  تونل

صعوبت امداد و نجات در مواقع بحران در تونل طویل

نیاز به تهویه مکانیکی مناسب که موجب افزایش هزینه های احداث می گردد

عبور از زیر اراضی سپاه و نیاز به اخذ مجوز از سپاه عاشورا

عبور از زمین های نیروی انتظامی

ایمنی پایین تر تونل طویل نسبت به گزینه مصوب (رو سطحی)

عدم امکان احداث توقفگاه ترمینال

صعوبت دسترسی به راههای اضطراری در موقع امداد و نجات

مشکلات تعمیر و نگهداری در حین بهره برداری

3-      گزینه تونل طویل پیشنهادی معاونت عمرانی استانداری

این واریانت مطابق پلان از کیلومتر 500+189 شروع و با عبور همسطح از اراضی نیروی انتظامی در کیلومتر 150+191 بداخل اولین تونل با طول 3870 متر رفته و به سمت ترمینال مرکزی اتوبوسرانی بین شهری تبریز رفته و پس از عبور از زیر بزرگراه کسایی به داخل محوطه ترمینال مذکور بصورت ترانشه باز وارد می شود تا امکان احداث توقفگاه را مهیا سازد، پس از آن مجددا از زیر بزرگراه کسایی عبور کرده و به صورت زیر سطحی وارد اراضی سپاه عاشورا در محدوده کیلومتر 440+196 الی 990+196 شده و پس از آن بر روی پلان طرح مصوب قرار گرفته و ادامه مسیر می دهد در این محدوده تونل و گالری های پی در پی به طولهای 194-144-1307-418-3353 متر در طرح لحاظ گردیده است و پس از آن با عبور از بالای بلوار دیزل آباد (جاده تبریز آذرشهر) بصورت پل، همانگونه که در مسیر مصوب نیز بوده عبور و به ایستگاه اصلی تبریز می رسد.

مزایا:

کاهش تملک نسبت به گزینه مصوب

اجرای تونل در تمام فصول سال قابل اجرا بوده موجب تسریع در اجرای طرح می گردد.

                ایجاد مطلوبیت از نظر توسعه شهری در بخش جنوبی تبریز

امکان احداث توقفگاه ترمینال و اتصال راه آهن به خط مترو (در زیر زمین)

 

معایب:

عبور از نزدیکی زاغه های نظامی و همچنین در بخشی زیر اراضی سپاه و نیاز به اخذ مجوز از سپاه عاشورا

عبور از زمین های نیروی انتظامی

ایمنی پایین تر تونل طویل نسبت به گزینه مصوب (رو سطحی)

با توجه به روباره کم در بخشی از مسیر امکان تلاقی با تاسیسات شهری وجود دارد

صعوبت امداد و نجات در مواقع بحران در تونل طویل

نیاز به تهویه مکانیکی مناسب که موجب افزایش هزینه های احداث می گردد

مشکلات تامین دستگاه TBM با توجه به مشخصات فنی حفاری  تونل

 

 

                                                                       بهار 98 دکتر هوشنگ پاکدل صمدی

 

                                                                                   

اقاي دكتر پاكدل در ديداري صميمي با اهالي و دهياران و شوراي محترم اسپيران و روستاهاي اطراف اسپيران
نشست و دلجویی دکتر هوشنگ پاکدل از اهالی شریف و محترم سردرود
دیدار دکتر پاکدل با مردم شریف منطقه کوثر
حضور دکتر پاکدل در راهپیمایی یوم الله 22 بهمن همگام با احاد ملت همیشه در صحنه تبریز
حضور دکتر پاکدل در راهپیمایی یوم الله 22 بهمن همگام با احاد ملت همیشه در صحنه تبریز
دیدار دکتر پاکدل با اهالی شریف منطقه عباسی
دیدار دکتر پاکدل با اهالی شریف منطقه خلیل آباد
دیدار دکتر پاکدل با اهالی شریف منطقه خلیل آباد
دیدار دکتر پاکدل با اهالی شریف منطقه خلیل آباد
دیدار دکتر پاکدل با اهالی شریف منطقه پاسداران
دیدار دکتر پاکدل با اهالی شریف منطقه پاسداران
دیدار دکتر پاکدل با اهالی شریف منطقه داداش آباد
دیدار دکتر پاکدل با اهالی شریف منطقه داداش آباد
دیدار مردمی دکتر پاکدل با اهالی شریف و ولایتمدار سهلان
ديدار دكتر پاكدل با جمعي از أهالي و اعضاي شوراي روستاي خاصلو
دیدار صمیمی دکتر پاکدل با جمعی از اهالی منطقه شریف و زحمت کش آناخاتون تبریز
دیدار صمیمانه دکتر پاکدل با جمعی از اهالی شریف شهرک آذربایجان
اقاي دكتر پاكدل در جمع مردم شریف ولایتمدار و فرهنگی شهر اسکو در هیئت باشکوه سیدالشهدا
آقاي دکتر هوشنگ پاکدل در جمعی از مردم ولایتمدار و فرهنگی شهرستان اسکو
نشست و دلجویی جناب آقای دکتر پاکدل و همراهان از اهالی محترم روستای اسکندان - از توابع شهرستان اسکو
نشست و دلجویی دکتر هوشنگ پاکدل از اهالی شریف و محترم محله حیدرآباد تبريز

پشتیبانی آنلاین

تلگرام

تمامی حقوق مطالب محفوظ است

طراحی توسط مهرداد نبی اللهی